Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan : 4 SASTERA PUNCAK AWANGAN
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Prosa Tradisional
Bilangan pelajar : 20 (L:8 / P:12 )
Tarikh: 05 Mac 2018
Masa: 7.40 – 9.00 pagi ( 80 minit)
Tajuk: Bentuk Puisi
Pendekatan : Mengalami Menghayati.
Objektif: Pada akhir pembelajaran,
murid dapat;
i.
menerangkan
sekurang-kurangnya empat bentuk puisi dalam karya melalui teknik Kotak Neon.
Hasil Pembelajaran :
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
Utama (HPU)
5.0 Menganalisis bentuk puisi
Hasil Pembelajaran
Keseluruhan (HPK)
5.1 Menghuraikan bentuk puisi dalam
karya.
|
Aras
2
i-
Menjelaskan bentuk
puisi.
|
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Puisi
Nilai
kemanusian: Kebijaksanaan, keintelektualan, persahabatan,
keberanian, bertanggungjawab, bersemangat waja.
Kemahiran
Bernilai Tambah Kemahiran
Berfikir kritis (Mengumpul dan mengelas), kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi (video dan audio), kecerdasan interpersonal, kecerdasan
intrapersonal, kecerdasan emosi, kemahiran belajar cara belajar (mengumpul
maklumat, mendengar dan bertutur), kecerdasan ruang, pembelajaran secara
konstruktivisme, kecerdasan kinestetik dan kecerdasan visual ruang.
Bahan Bantu Mengajar
(BBM): Komputer
riba, LCD, Projektor, Tayangan Powerpoint,
Kotak Neon.
Bahan Bantu
Belajar (BBB): Teks Nilai Insan.
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid pernah membaca Pantun Empat Kerat
Kasih Jualan.
Sumber: Teks
Nilai Insan berfokus kepada puisi Pantun Empat
Kerat Kasih Jualan. Kuala Lumpur:
DBP.
Langkah/ Masa
|
Isi Pengajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Langkah 3
8.40 – 8.50
(10 Minit)
|
Bentuk puisi
- Teknik
menganalisi bentuk puisi.
-Mengenalpasti
bentuk puisi yang sesuai.
Ciri-ciri
bentuk puisi;
1. Bilangan
rangkap.
2. Bilangan
baris dalam serangkap.
3. Bilangan
kata dalam sebaris.
4. Bilangan
suku kata dalam sebaris.
5. Rima
akhir.
6. Bentuk
puisi.
|
- Murid
diterangkan definisi pantun.
- Murid
diterangkan bentuk puisi.
- Guru memberikan
kad edaran bentuk puisi menggunakan Kotak Neon.
- Murid
membincangkan dan meneliti setiap perkara yang tertulis diatas kertas edaran
tersebut untuk melengkapkan isi pembelajaran.
- Guru
menayangkan tiap-tiap bait pantun untuk rujukan pelajar yang tidak membawa
teks.
- Murid
menganalisis dan merujuk kepada bait-bait pantun untuk menentukan bentuk
pantun tersebut.
- Murid
memberikan jawapan dengan tepat tentang bentuk puisi berdasarkan analisis
yang telah dibuat.
- Murid dibetulkan
oleh guru bagi tiap-tiap jawapan yang telah diberikan mengikut tata cara
menjawab soalan peperiksaan.
- Murid
diarahkan membaca puisi dalam bentuk lagu mengikut iringan muzik oleh guru.
|
BBM:
-Komputer riba, LCD, Projektor, Tayangan
Powerpoint.
Ilmu:
-Puisi
Nilai
Kemanusiaan:
-Kebijaksanaan
-Keintelektualan
-Persahabatan
-Keberanian
-Bertanggungjawab
-Bersemangat waja
Kemahiran
Bernilai Tambah:
a) Kemahiran berfikir kritis
- Menganalisis
b) Kemahiran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi
-Video, grafik dan audio
c) Kemahiran belajar cara belajar
-Mengumpul maklumat
-Melihat
-Mendengar
-Bertutur
d) Kecerdasan pelbagai
-Verbal-Linguistik
Kaedah:
-Kumpulan
Teknik:
-Kotak
Neon
|
Video pengajaran teknik mengolah isi pengajaran boleh dilihat dalam pautan link YouTube di bawah.
No comments:
Post a Comment